ظروف مسی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ظروف مسی
نوشته شده در سه شنبه 11 آبان 1400
بازدید : 140
نویسنده : soli

 

مس ماده‌‌‌ای ضروری در بدن انسان است که باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شود. نوشیدن و خوردن غذا در لیوان مسی و ظروف مسی برای رشد و تقویت مو و مفاصل بسیار موثر است. ظرف‌های غذا از مهم‌ترین وسایلی هستند که برای خوردن و نوشیدن به آن نیاز داریم و در این بین ظروف مسی دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن هستند. در طول دهه‌های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف بسازند. برخی از ظروف غذا وجود دارند که برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر هم وجود دارند که برای بدن مضر هستند. ظروف غذا در خوش‌‌طعم و خوش‌مزه شدن غذا بسیار تاثیر گذارند. ظروف مسی از گذشته تاکنون برای پخت غذا کاربرد داشته‌اند. امروزه نیز استفاده از این ظروف به علت خواص متعددی که دارند رواج پیداکرده است.

بهترین مس برای کدام شهر است ؟

بهترین مس برای کدام شهر هست؟ یکی دیگر از سوالات و دغدغه خریداران ظروف مسی می باشد ، در این مقاله توضیحات جامعی در مورد اینکه ظروف مسی کدام شهر بهتر است را می دهیم ، البته به این مورد توجه کنید که هم ظروف مسی زنجان و هم اصفهان کیفیت خوبی دارند.

مس زنجان

مس و مسگری پیشینه دیرینه‌ای در استان زنجان دارد و قدمت استفاده از مس براساس مدارک و شواهد باستان‌شناسی به ۹ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. تا پیش از هزاره پنجم قبل از میلاد این فلز به صورت خالص به کار می‌رفته است.یکی از تکنیک‌های استان کنده‌کاری روی ظروف به ویژه در سینی‌ها و دیس‌های مسی بوده که در مجالس و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انواع ظرف مسی مثل تیان، تشت، حنا خوری، لگن، تاس حمام، روشل، تنگ و پارچ مسی، آفتابه و مخزن سقاخانه مسی بود و ظروف آشپزخانه مثل دیگ‌های بزرگ و کوچک، تیانچه مسی، بادیه مسی، دیزی مسی، آبکش مسی، قابلمه مسی، تابه مسی و ظروف دیگر مسی برای سر سفره و مهمانی مانند، بشقاب هشت گوش مسی، گرد، کاسه مسی، پیاله مسی، کفگیر مسی، قاشق مسی، لیوان مسی، پارچ مسی،استکان مسی، منقل مسی، پاتیل مسی و انواع سطلها و زیر سیگار مسی و غیره بوده است.

مس اصفهان

ظروف مسی اصفهان از محصولات قدیمی صنایع دستی نصف جهان بشمار می رود. بازارچه ایی در میدان نقش جهان بنام بازارچه مسگرها وجود دارد که سالیان طولانی محل کار مس فروشان بوده است. ظروف مسی زنجان نیز مانند اصفهان با کیفیت بوده و هنر دست استادکاران مسگر زنجانی است. این دو شهر را می توان قطب صنایع مسی کشور دانست که محصولات بسیار با کیفیتی برای بازار های داخلی و خارجی تولید می کنند. علاوه بر محصولات کاربردی و مورد استفاده در منازل بسیاری از ظروف مسی تزیینی برای چیدمان های دکوری طراحی و ساخته شده تا حس نوستالژیک خانه های ایرانی تداعی گردد. در بسیاری از صنایع دستی اصفهان مس را بستر و زیر ساخت محصولات خود قرار داده اند.

تفاوت مس زنجان و اصفهان :

همانطور که گفتیم هر ۲ شهر مس های با کیفیت و زیبایی تولید می کنند ، ولی تفاوت هایی بین مس زنجان و مس اصفهان وجود دارد :

  • ظروف مسی زنجان تنوع بسیار بیشتری نسبت به اصفهان دارد .

  • مسگران اصفهانی کارهای قلم کاری شده تولید می کنند که در زنجان خیلی کم تولید می شود .

  • ظروف پخت و پز مسی با کیفیت در زنجان تولید می شود .

  • بیشتر تولیدات مسگران اصفهانی ظروف دکوری می باشد .

قابلمه مسی

ظروف مسی از دیرباز به دلیل قلع اندود شدن در سطح داخلی آن جهت طبخ هر گونه غذا مناسب بوده وبه توصیه بسیاری از پزشکان بهترین فلز جهت حفظ سلامت و بهداشت غذا می باشد توجه داشته باشید در سطح داخلی ظروف مسی به دلیل وجود قلع پس از استفاده از آن مخصوصآ طبخ غذاهای ترش و کلری که مخلوط آب آشامیدنی است لکه های سیاه رنگی نمایان می شود که این بدلیل خاصیت ویژ فلز قلع و کلر آب آشامیدنی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای سلامتی مصرف کننده نیست شما می توانید جهت از بین بردن و تمیز کردن نسبی این لکه ها سطح داخلی رابا خاکستر و پودر ظرفشویی توسط اسکاج نرم بشویید و از کشیدن هرگونه سیم ظرفشویی جدا خودداری کنید خوب است بدانید درصورت ظاهر شدن قرمزی مس بر سطح داخلی ظروف پخت هر گونه شیرینی وحتی برنج بلامانع است و تنها از طبخ غذاهای ترش خود داری کنید جواب بخش دوم سوال هم باید گفت که ظروف مسی به دو روش دستی کوره ای وپرسی یا همان ماشینی ساخته می شود ظروفی که به روش دستی کوره ای وچکشی ساخته می شود از ضخامت بیشتری برخوردار است و سفید گری داخل ظروف از دوام بیشتر ی برخوردار است وغذا دیر تر می سوزد.

فواید ظروف آشپزی مسی

نه‌تنها قابلمه‌ها و تابه‌های مسی در آشپزخانه جذاب هستند؛ بلکه مس هدایت‌کننده و منتقل‌کننده عالی برای گرما است. برای پخت‌وپز در میزان بالا، بسیار عالی هستند. آشپزها، اغلب از قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی را برای تهیه سس‌ها و غذاهایی که نیاز به دمای به‌شدت تحت کنترل دارند، استفاده می‌کنند.

  • علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به‌طور یکنواخت توزیع می‌شود.

  • پخت غذا در این ظروف می‌تواند کم‌خونی را کم کند؛ زیرا مس از عناصر لازم برای فرآیند خون‌سازی و رفع کم‌خونی است. در دهه پیش مردم کشور ما برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند. یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت و باعث رفع کم‌خونی می‌گشت.

  • یکی از ویژگی‌های فلز مس، رسانایی بسیار زیاد آن است که باعث می‌شود غذا در ظرف مسی خیلی سریع‌تر بپزد. انواع خورشت‌ها در این ظروف بهتر جا بیافتد، همین‌طور سرخ کردن غذاها در ظرف مسی باعث تردتر شدن آن‌ها می‌شود.

  • کمبود یون مس موجب احساس رخوت و خواب‌آلودگی و کسالت مداوم می‌شود و سبب می‌شود که درد مفاصل داشته باشیم. پخت غذا در ظروف مسی باعث از بین رفتن این حالات می‌شود. برای جبران کمبود یون مسی پزشکان توصیه می‌کنند یک دست بند مسی به دست داشته باشید.

  • پخت غذا در این ظروف باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی خانم‌های نزدیک به دوران عادت ماهیانه می‌شود.

  • در شمال ایران برای جلوگیری از بیماری‌های خونی و سرطان خون موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجان) یک تکه آهن یا نعل وسط خورشت می‌انداختند تا کاملاً رنگ بگیرد. این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن نیز می‌شود.

  • قابلمه‌ها و تابه‌های مسی، معمولاً با قلع یا استیل ضدزنگ پوشانده می‌شوند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند. انتقال گرمای عالی آن، می‌تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.




:: برچسب‌ها: ظروف مسی , خرید آنلاین ظروف مسی زنجان , ظروف مسی اصفهان , ظروف مسی باکیفیت , ظروف مسی شیک , قابلمه مسی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: